Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شاملا جز سهام بنیادی بوده که اخیرا مورد توجه بازار قرار گرفته است. سهم از ارزش های ذاتی خود دور مانده و با توجه به پتانسیل های بنیادی که در ادامه بررسی خواهد شد به بررسی آخرین وضعیت این شرکت خواهیم پرداخت .

"شاملا" و چند نکته

بورس24 : شاملا جز سهام بنیادی بوده که اخیرا مورد توجه بازار قرار گرفته است. سهم از ارزش های ذاتی خود دور مانده و با توجه به پتانسیل های بنیادی که در ادامه بررسی خواهد شد به بررسی آخرین وضعیت این شرکت خواهیم پرداخت .

شاملا در عملکرد 3 ماهه با رشد تقریبا 2 برابری فروش همراه شده است؛ نکته مهم این که به دلیل عرضه سولفات سدیم به عنوان مواد اولیه شرکت های شوینده در بورس کالا قیمت فروش 3 ماهه امسال به نسبت 3 ماهه سال قبل 100 درصد رشد و قیمت نمک تصفیه شده نیز 73 درصد رشد داشته است.

نکته مهم این رشد فروش زمانی مشخص می شود که 42 درصد از بهای تمام شده را مواد اولیه و مابقی را هزینه های سربار و دستمزد تشکیل داده که رشد خطی و کمی داشته و این رشد فروش سبب جهش حاشیه سود ناخالص می شود. هر چه شرکت ها در بهای تمام شده خود نسبت مواد اولیه پایینتری داشته باشند رشد فروش سبب رشد بیشتری در سود ناخالص شرکت ها می شود.

نکته مهم دیگر در شرکت طرح های توسعه ای می باشد شرکت دارای دو طرح بسیار مهم است که در حال بهره برداری می باشد.

طرح اول طرح نمک های خوراکی به ظرفیت 40 هزار تن می باشد با متوسط نرخ های فعلی این طرح با ظرفیت کامل 30 تا 40 میلیارد تومان بر فروش شرکت می افزاید.

طرح دوم تولید 40 هزار تن سولفات پتاسیم است که به نوعی کود شیمیایی در زمینه مصرف کشاورزی منظور می شود؛ این طرح با ظرفیت کامل می تواند فروش 400 تا 500 میلیارد تومانی برای شرکت به همراه داشته باشد.

در کنار این طرح، طرح تولید 20 هزار تن کلراید کلسیم نیز وجود دارد. کاربرد این محصول در حفاری نفت و گاز تا تولید بتن می باشد این طرح نیز می تواند 150 تا 200 میلیارد تومان بر فروش شرکت تاثیر بگذارد.

جمع اثرات این طرح ها می تواند افزایش فروش 700 میلیارد تومانی را به همراه داشته باشد.

برای سال جاری نیز انتظار فروش 550 تا 600 میلیارد تومان از شرکت می رود در حالی که فروش سال گذشته کمتر از 400 میلیارد تومان بوده است.

برآورد سود سازی شرکت برای سال جاری بدون در نظر گرفتن طرح های توسعه ای که افتتاح شده اند حدود 500 تومان به ازای هر سهم است حال طرح های توسعه ای هم فروش و هم سود سازی شرکت را متحول و سود امسال و سود سال اینده شرکت را با رشد بالایی همراه خواهند ساخت

پس در نهایت شاملا شرکتی است با فروش معمولی سالانه 550 تا 600 میلیاردی که بهره برداری طرح های توسعه ای همین فروش و چه بسا بیشتر را برای شرکت به همراه داشته و توان سود سازی بالایی را برای شاملا به وجود خواهد اورد .

پس ارزش ذاتی و بنیادی چنین شرکتی با چنین توان سود سازی از نظر پی بر ای هم محاسبه شود حداقل 5000 تومان بوده و در میان مدت سهم به ارزش ذاتی خود خواهد رسید.

شرکت مزایده 4 واحد اپارتمان اداری را دارد که در صورت انجام سهمی حدود 50 تومان هم بر سود شرکت خواهد افزود.

شرکت مالکیت نزدیک 6 درصد سهام خاک چینی را به ارزش حدود 300 میلیارد تومان سهمی 350 تومان را دارد.

در چنین شرایطی با توجه به 2 برابر شدن فروش شرکت در 3 ماهه انتظار شناسایی سود خوب ناخالص و عملیاتی را در شرکت داریم؛ همچنین سود سرمایه گذاری ها من جمله خاک چینی نیز در 3 ماهه شناسایی می شود.

به ظرفیت رسیدن طرح های توسعه ای از دیگر پتانسیل های شرکت بوده که می تواند معدنی املاح دیگری در دل شرکت ایجاد نماید و شرکت را هم از تک محصولی خارج سازد و تولیدات ارزشمند کود شیمیایی را به سبد محصولات شرکت افزوده و هم ظرفیت تولید نمک خوراکی را 50 درصد افزایش دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24